Helyi termelői piac fejlesztése Tornyospálca településen
2022-11-01
Helyi termelői piac fejlesztése Tornyospálca településen
A projekt keretében a 2020-ban - a VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 kódszámú felhívás keretében, a 1860318854 projektazonosítójú támogatási kérelem alapján - felépített helyi termelői piac építészeti fejlesztése, valamint eszközellátása valósul meg.
A projekt a VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 azonosítószámú Helyi termékértékesítést szolgáló piacok infrastrukturális fejlesztése keretében kialakított piactérrel együtt, annak továbbfejlesztéseként, eszközökkel ellátva képez egy természetes egységet.
A projekt keretében az épületben üzlethelyiségeket, gombavizsgáló és piacfelügyelői irodát alakítunk ki.
A piac eszközellátottsága jelentősen bővül, mellyel az árusítható termékek körét (nyers és feldolgozott állati termékek), termelők és vevok minőségi kiszolgálását segítjük elő.
A projekt megvalósításának tervezett kezdete: 2021. 03. 16.
A projekt megvalósításának kezdete: 2021. 06. 29.
A mérföldkő elérésének tervezett határideje: 2022. 11. 15.
A mérföldkő elérésének valós időpontja: 2022. 11. 15.
A 3279830013 iratazonosítójú Támogatói Okirat kézhezvételét követően haladéktalanul megkezdődött a projekt megvalósítása. A megvalósítás kezdetének csúszása a Támogatói Okirat kibocsátásának tervezettől későbbi időpontja miatt történt. A közalapítvány Beszerzési Szabályzatának megfelelően - árajánlatok bekérésével – kiválasztásra kerültek a projekt szereplői, szállítói vállalkozói. Valamennyi támogatható tevékenység esetében új árajánlatokat kértünk be igazodva a megváltozó piaci körülményekhez.
Tevékenységek:
- Zárható, feszítés biztos, mobil árusító asztal (Z3)
A 3 db asztal az előírt paraméterekkel előre legyártva nem kapható, így azokat gyártói szállítással szereztük be.
- Hűtőpultok (Z4), háttérhűtők (Z5), hitelesíthető asztali mérleg (Z8), hitelesíthető raktári mérleg (Z9)
Az üzlethelyiség berendezései egy beszerzés keretében kerültek megvásárlásra, leszállításuk, beüzemelésük, használatbavételük megtörtént. Összességében és tételenként is a legkedvezőbb árat adó vállalkozással került megkötésre a szerződés
- Láda-rekeszmosó alagút LM-500
A láda és rekeszmosó a berendezés hazai gyártójától közvetlenül került beszerzésre, ugyanakkor az emelkedő árak miatt, csak 330 200 Ft-tal magasabb áron sikerült megvásárolni, mely különbözetet a Kedvezményezett saját költségvetése terhére biztosított.
- Hatósági, piacfelügyelői iroda kialakítása meglévő épületben (E1), Állati termékek árusítására is alkalmas üzlethelyiségek kialakítása meglévő épületben (E2), 2 kW-os napelemes rendszer kiépítése (E3)
Az építéssel járó tevékenységeket egy beszerzés keretében kiválasztott kivitelező kompletten végezte el. Összességében és tételenként is a legkedvezőbb árat adó vállalkozással került megkötésre a szerződés. A vállalkozó a tervezett munkát maradéktalanul elvégezte az eredetileg tervezetthez képest műszaki tartalmú eltérés nem volt a kivitelezés során. A kivitelezői árajánlat kedvezőbb volt a tervezettől a hatósági helyiségnél bruttó 8154 Ft-tal, az üzlethelyiségeknél bruttó 6743 forinttal, míg a napelemes rendszer estében 5177 Ft-tal.
- műszaki ellenőr díja (A5)
A kivitelezést műszaki ellenőr felügyelte.
- tervezés (A1)
A kivitelezéshez, illetve az azt megelőző beszerzéséhez szükséges építész tervdokumentációt, tervezői költségvetést a vállalkozó leszállította.
- Kültéri mobil kézmosó, kézfertőtlenítő egység (Z7)
A beszerzés során derült ki, hogy a beszállító kizárólagos magyarországi forgalmazója a terméknek, melyről igazolást is benyújtott. A beszerzés a tervezettől eltérően bruttó 11 430 forinttal kedvezőbb áron sikerült megvalósítani a támogatási kérelemhez képest. A 3 db egység leszállítása, beüzemelése, használatbavétele megtörtént.
- 1,5 t-ás targonca beszerzés (Z10)
A projekt megvalósításának kezdetét a targonca megvásárlása jelentette, mint a legelső megkötött szerződés. Az előírttól több ajánlatkérés is történt, mivel a beszerzés időszakában a targoncákból hiány volt, s a kereskedők csak a meglévő raktári készleteik terhére kötöttek szerződéseket. Az ajánlatkérés során két ajánlat azonos összegű volt, ebben az esetben a magasabb műszaki tartalom (1,5 t-val szemben 1,8 t-ás teherbírás) volt a döntő a kiválasztásnál. A targonca leszállítása, beüzemelése, használatbavétele megtörtént.
- áruszállító gépkocsi 0-5 fokos hűtővel, szigeteléssel (Z2), kötelező nullrevizíó (A3)
A hűtős kisteherautó beszerzése és a hozzá kapcsolódó nullrevízió természetes egységként, egy beszerzésben került beszerzésre. A megrendelést követően a szállító elvégeztette a alapjármű hűtős gépkocsivá alakíttatását, szigeteléssel, 0-5 ℃-os hűtő aggregát beszerelésével. Az átalakítás tervek, engedélyek alapján történtek. A megrendelés szerint átalakított gépkocsi átadása, használatba vétele megtörtént.
A projektelem megvalósítását veszélyeztette az időközben elszabaduló árak, melyek az autó esetében 1 333 500 Ft, míg a nullrevizói esetében 21 590 forint többletköltséggel jártak. A többletköltséget a Kedvezményezett saját költségvetése terhére biztosította.
- Díszfa (Z11)
15 db díszfa, melyből 8 db Vöröslevelű japán juhar (Acer japonicum), 7 db Páfrányfenyő (Ginkgo biloba) leszállításra, majd elültetésre került. Az ültetésre az eredeti tervektől eltérő helyen került sor kertészek bevonásával.
- kerti pad (Z12), hulladékgyűjtő (Z13), kerékpártároló beszerzése (Z1)
A kültéri használati eszközök jellegükből adódóan egy beszerzés eljárás keretében kerültek beszerzésre. Összességében és tételenként is a legkedvezőbb árat adó vállalkozással került megkötésre a szerződés.
A 3 db kerti pad, 5 db hulladékgyűjtő, 3 db kerékpártároló a leszállításukat követően elhelyezésre kerültek a piac területén.
- kamerarendszer (Z14), számítógép beszerzés (Z15), nyomtató beszerzése (Z16)
Az informatikai eszközök jellegükből adódóan egy beszerzés eljárás keretében kerültek beszerzésre. Összességében és tételenként is a legkedvezőbb árat adó vállalkozással került megkötésre a szerződés.
A kamerarendszer a tervezettől bruttó 182 880 Ft-tal magasabb áron került megvalósításra, mely különbözetet a Kedvezményezett saját költségvetése terhére biztosított.
- piacnyilvántartó ügyviteli szoftver beszerzése (A2)
A piacnyilvántartó szoftver egy webes alapú szoftver, mely a piac működéséhez, működtetéséhez szükséges adminisztratív feladatokat látja el, biztosítva az árusoknak a helyek online foglalását, illetve azon túl virtuális piacteret biztosít az eladóknak.
- tájékoztatással, nyilvánossággal kapcsolatos kötelezettségek teljesítése (A4)
A nyilvánosságbiztosítási tevékenység keretében külön honlapot hoztunk létre: www.tornyospiac.hu, mely egyben az ügyviteli szoftverrel is együttműködik. A honlap egyben biztosítja a teljes ingatlan alkalmi, az üzlethelyiségek tartós, illetve a mobil eszközök díj ellenében történ bérbeadásának reklámozását. A honlap virtuális piactere egy integrátori, közvetítői szerepet is betölt.
A megvalósítás helyszínén „B” típusú tábla került elhelyezése, illetve kommunikációs célra alkalmas fotódokumentáció készült.
Eredményesség:
A projekt egészéhez szükséges előkészítő munkák, beszerzések, illetve a kivitelezési munkák megfelelő műszaki tartalommal elkészültek. A határidőcsúszások érdemi kockázatot nem jelentettek. A projekt összességében a tervezett határidőre befejeződött.
A Projekt tervezett teljes költsége összesen: 58 600 697 Ft
A Projekt engedélyezett elszámolható költsége összesen: 57 298 977 Ft
A Projekt nem elszámolható költségei összesen: 1 301 720 Ft
Támogatás összege: 48 704 125 Ft
Önerő Támogatói Okirat szerint: 9 896 572 Ft, melyből saját forrás: 9 896 572 Ft, Egyéb támogatás: 0 Ft
A Projekt nem elszámolható költségeire jutó önerő: 1 301 720 Ft
A projekt megvalósítása során a kifizetett teljes költség: 59 195 377 Ft volt, melyből 48 676 639,55 forintot a támogatás terhére, a fennmaradó 10 518 737,45 Ft-ot önerőként biztosítottunk.
A beszerzések során a mobil kézmosó és az építési, kivitelezési tevékenységek bruttó 31 504 Ft megtakarítást jelentettek, ugyanakkor a láda és rekeszmosó, a hűtőgépkocsi, nullrevizió, a kamerarendszer és a nyilvánosságbiztosítási feladatok a tervezetthez képest 1 928 094 forint többletköltséget okoztak.
A projektmegvalósítás során kockázatot a covid járványt követő ellátási gondok, illetve az ebből eredő jelentős áremelkedések okozták. Elsősorban a távol-keleti elektronikát felhasználó eszközök drágulása volt szembetűnő.
Kockázatként jelentkezett továbbá a napelemes rendszer bővítése, mivel a megváltozott szabályok alapján a meglévő egyfázisú hálózatra a E.On nem engedte a rácsatlakozást. Az ingatlan és a mérőhely tulajdonosa saját költségén háromfázisú hálózatot alakított ki a piac területén. Az új mérőhely és belső hálózat alkalmassá vált a rendszer üzemeltetésére.
Összességében a tervezet projektet teljes egészében azonos vagy magasabb műszaki tartalommal, igaz magasabb költségszinten, több önerővel, de megvalósítottuk.